Pioneer PDX-Z9

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Pioneer PDX-Z9 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

fred-49 10-12-2010
Geschreven voor: Pioneer PDX-Z9

De Pioneer PDX-Z9 vind ik een verrassend goed apparaat.
Nu mijn oude “oer” cd speler van Philips en receiver van JVC langzaam door hun hoeven gingen, was het tijd om naar iets anders uit te kijken.
De keus voor de Z9 was eigenlijk verassend gauw gemaakt. Tijdens mijn oriëntatie op kieskeurig bij receivers en gebruikmakend van “uitgebreid zoeken”, kwam ik al gauw uit op de Z9. Door te selecteren op mogelijkheden voor internetradio (LAN) en stereo. En voor de prijs van €499,- bij “Correct” van een adviesprijs van € 899,- vond ik dit financieel ook wel een aantrekkelijk optie. De algemene reviews waren niet super positief maar ook zeer zeker niet slecht, al met al heb ik hem toen maar besteld en had hem binnen 2 dagen in huis. Toen de uitpakparty. Eén probleem had ik nog wel op te lossen en dat was de LAN aansluiting, omdat de Z9 niet over een Wlan beschikt. Dit was eigenlijk gauw opgelost door bij Bol.com twee D-link Powerline adapters te bestellen. Om hiermee het LAN via het elektriciteitsnet bij de Z9 te laten belanden. Speakers had ik nog en wel mijn zeer oude AR’s (Acoustic Research). Ik vind deze speakers nog steeds een mooi en rustig niet agressief geluid geven en erg geschikt voor klassieke muziek. Na de installatie van de Z9, nog zonder internet, eerst maar eens horen hoe het klinkt. Een CD opgezet en luisteren. Een mooi zuiver en transparant geluid kwam uit de speakers, wel moest ik het volume van 0 tot 80 boven de 50 draaien om voldoende volume te krijgen wat me enigszins tegen viel. Mijn oude JVC had 2 x 80 watt, de Z9 2 x 50. Maar desondanks vond ik het geluid erg mooi. Hierna de radiotuner met RDS vanuit de analoge kabel van Ziggo aangezet. Ook dit geluid viel zeker niet tegen, ook erg mooi. Na het lezen van de gebruiksaanwijzing om te kijken hoe het verder moest om de internetradio aan te sluiten kwam ik tegen dat je het volumeverloop in plaats van van 0 tot 80 ook van 0 tot 50 kan laten verlopen. Deze functie is me niet helemaal duidelijk, maar na deze te hebben aangepast naar 0 tot 50 heb ik het idee dat de volumeknop eerder meer vermogen geeft. Nu kom ik niet boven de 25 uit om een behoorlijk stevig volume te krijgen. Het lijkt wel of de volumeknop een andere curve volgt, het gevoel is dat hij meer vermogen geeft. Na het aansluiten van het LAN met de ingebouwde DHCP-serverfunctie op de router/modem deed de internetradio het direct. Het is wel even een gedoe om “zenders” te vinden maar als deze eenmaal zijn op geslagen in het geheugen (30 stuks) kan het onbeperkt luisteren beginnen. Ook het geluid van de internet radio, waarschijnlijk dank zei de “SOUND RETRIEVER” functie vind ik verrassend goed. Als laatste de koppeling met de PC maken. Met de “windows media player 11” instelling bij “bibliotheek” op de PC was het allemaal gauw gefikst. Ook dat werkt. Het zoeken naar audiobestanden op je pc kan je vergemakkelijken door eerst afspeellijsten te maken op de PC met “windows media player”. En dan kan er eventueel ook nog een platenspeler worden aansloten op de Z9. Wat wil je nog meer, als je je muziek gescheiden wilt houden van al het digitale flatscreen surround geweld. Misschien een “Super Audio” CD speler, Ipod-, USB- aansluiting en een bijzonder mooi uiterlijk. Ook dit heeft de Z9 allemaal. Een SACD is voor klassieke muziekliefhebbers zeker een groot plus punt. Er zijn vast wel verbeteringen te bedenken zoals dat informatie op het schermpje minimaal is en de Knoppen op de afstandbediening wel even wennen is. Maar het is dan ook met al zijn mogelijkheden een (niet te) complex apparaat. Maar dit is niet onoverkomelijk en het gaat allemaal werken. Er zullen apparaten te koop zijn met hogere specificaties, maar waar leg je de grens? Ik vind de prijs kwaliteit verhouding met de vele mogelijkheden goed tot zeer goed.

van looveren 123 06-01-2012

hallo,
had n vraagje ivm pdx-z9 :
is het ontvangst van fm goed indien je geen internet-radio wil spelen ? er zijn reviews die zeggen van niet.
kan ik een analoge antenne inschakelen voor beter ontvangst ?
bedankt voor reaktie

Willeko1978 23-11-2010
Geschreven voor: Pioneer PDX-Z9

Nu een jaar later ben ik op zich best tevreden met mijn pdx-z9. Alleen ben ik toch niet al te enthousiast! Wat ik niet zo geweldig vind is het vermogen van de versterker..Je moet de versterker voor meer dan de helft open draaien wil je een beetje leuk volume krijgen in de kamer. Ook mag het geluid wel iets strakker (vooral in het laag). Soms heb ik het idee dat het een veredelde autoradio versterker is! Qua vermogen als qua toonregeling..
Voor mensen die de radio soms graag wat harder willen zetten kunnen beter naar iets zwaarders gaan zoeken.
Zo heb ik er ook een set naast staan (marantz) die mijn oren meer strelen. Voor de rest kan ik niet anders zeggen dat het design wel top is en ook de bediening! Alleen als je internetradio gebruikt moet je favoriete zenders wel meteen vastleggen in je favorieten lijstje..want zoeken is een ramp!
Voor mensen die ook graag nog geheime zenders of fm willen luisteren kunnen ook beter verder gaan zoeken!
De gewone fm functie is zo erg magertjes uitgevoerd dat er zelfs geen RDS op zit en volgens mij heeft mijn wekker-radio nog beter ontvangst..Maar dat komt omdat alles om dat internet-radio gebouwd is, maar dan zeg ik op mijn beurt..laat dieFM-FUNCTIE dan WEG als je er toch een aandacht aan besteed!!
Kortom, op zich een leuk apparaat met veel functies, maar voor prijs kwaliteit is het veel te duur! Kostte mij 899,- destijds. Ook wel een mooi verhaal over dat ie in de AIR-STUDIO's is afgeregeld..maar is niks van te merken! Wat ik wel een pluspunt vind is dat het wel echt stereo is! Oja, ook lekker irritant is de soort beeldschem bescherming..deze wisselt om de 5 min. dan weer witte achtergrond met zwarte letters en dan heb je weer zwarte achtergrond met witte letters..
Maar gelukkig kun je het display ook volledig uitschakelen! Dus dat is dan wel weer goed opgelost!
Mijn verhaal klinkt mischien wel erg negatief, maar toch ben ik er wel tevreden mee omdat het wel een mooi sierstuk is in de woonkamer..

Geerts 31-01-2009
Geschreven voor: Pioneer PDX-Z9

Mooi apparaat met ook nog eens een zeer mooi geluid!
Ik heb er klipsch F1 speakers aan en dat klinkt mooi helder en een mooie diepe bass.
Ik vind het internet radio ook geweldig en zeer eenvoudig te bedienen..Je hoefd geen Einstein te zijn om deze radio/cd te bedienen.
Nadelen vind ik de weinige keus om er wat op aan te sluiten. Je hebt dan wel een phono,-en een line in/-en out.
Maar als je zoals als ik geluid van tv, dvd, digitale tv-ontvanger over de set wil laten lopen, kom je toch echt te kort en moet je creatief zijn met verdeelkastjes e.d.
Maar daar integen heb je wel een aansluiting voor je ipod, en usb-stick en je kan zelfs een externe HD erop aansluiten! Bijv. via je thuis netwerk.
Voor de rest heb je wel waar voor je geld! De 2x 50 echte watts heb je meer dan genoeg aan om je buren mee te plagen en het geluid blijft ook nog eens tot op het eind spatzuiver! Dus geen vervorming in het geluid! Dit zal ook mede komen doordat elke pdx-z9 is door echte mensen met de hand is afgeregeld in Engeland in de Air Studio's.
Voor de rest zit er naar mijn mening ook genoeg aan toonregeling op o.a. treble/bass en loudness en dan kun je ook nog eens kiezen tussen de effecten zoals vivid, exiting, en relaxing.
Al met al een leuk speledingetje..

M.P. vavn Os 06-10-2008
Geschreven voor: Pioneer PDX-Z9

Ik was op zoek naar een vervanging van mijn stereo receiver en CD speler. Voorwaarde: zo klein, maar professioneel mogelijk. De PDX-Z9 van Pioneer was, mede door zijn vormgeving de eerste die volledig bij mijn wensen aansloot. (SA)CD en tuner zijn weggebouwd in een strak, pianozwart apparaat van nog geen 40x9x35cm (BxHxD). Sinus vermogen van 2x50W geeft voldoende lucht om de meteen aangeschafte Pure Malt speaker van Pioneer aan te sturen. Aangename bijkomstigheid is dat de receiver onderdeel van een LAN kan uitmaken. Dit betekent dat je muziek files (MP3, WAV etc) zo van je PC kan plukken en afspelen. Pioneer heeft meteen maar een interface ingebouwd die het mogelijk maakt om Internet Radio weer te geven. Grandioos! Wat mij wel verbaasde is dat Pioneer er niet aan gedacht heeft dat een groot deel van de Internet gebruikers tegenwoordig een WLAN hebben: je sluit de receiver aan op het netwerk met een UTP kabel. Er is geen WLAN (802.11/B/G/N) ingebouwd. Dat vind ik een misser, met name omdat de router niet altijd in de buurt staat van de PC en/of receiver. In mijn geval heb ik dat opgelost (Vista) door een Network Bridge te installeren waarna het een fluitje van een cent was om Internet Radio te ontvangen en MP3's van mijn HD af te spelen. Ik moet dus wel mijn PC aanzetten om dat te kunnen. Verdere aansluitingen waarmee audio kan worden opgehaald zijn een USB (alleen FAT16/32, géén NTFS), Line In en een volledige iPod aansluiting waar door het mogelijk is te selecteren uit de muziek structuur op de iPod.

Reden waarom ik geen tienen heb weggegeven is omdat het natuurlijk altijd beter kan en met tienen je meteen je referentiekader kwijt te bent. De acht voor bedienings gemak komt omdat het opzoeken van nummers op de HD van je PC een crime is. Je bent, tenzij ik de gebruiksaanwijzing niet goed heb gelezen, verplicht om de alfabetische lijst af te scrollen totdat je gevonden hebt wat je wilt. En als daar zo'n 3000 nummers op staan, ben je wel even bezig. De tien voor vormgeving blijft wel staan: wat een onvoorstelbaar mooi design met tiptoets bediening bóvenop het apparaat en geen malle fratsen zoals knipperende lichten en zenuwachtige VU meters of grafische balken.

Al bij al is de PDX-Z9 beslist aan te bevelen: mooi in ontwerp en specificaties. Als je alle losse componenten moet aanschaffen ben je tenminste evenvele of misschien wel meer kwijt. De PDX-Z9 is alleen verkrijgbaar bij geselecteerde Pioneer dealers. Natuurlijk moet je er fatsoenlijke speakers aanhangen om eruit te krijgen wat er in zit! Maar ja, je koop tenslotte ook geen Rolls Royce met een Deux Cheveaux motor er in!

Iedere PDX-Z9 heeft een bezoekje gebracht bij Air Studio Soundtuning, dat wil zeggen, het apparaat is door echte mensen in perfectie getuned om een zo realistisch mogelijk geluid te geven. Je kunt als gebruiker een voorselectie kiezen om het geluid extra dimensies meer te geven (Vivid, Exciting, Relaxting). MP3 files worden door middel van Sound Retrieval op gekrikt of door de selecteerbaar aan/uit te zetten Digital Noise Reduction nog beter weer te geven.